
16.07.2025
Uusittu putkenosastandardi SFS-EN 10253-4:2025
Lue lisää
20.07.2025
Tämä juttu on osa ”Lähtölaskenta koneasetuksen soveltamiseen” -juttusarjaa, jossa julkaisemme kuukausittain uuden koneasetuksen ja siihen liittyvän standardoinnin ajankohtaisia aiheita.
Tiesitkö, että sähköavusteiset polkupyörät (joihin monesti viitataan englanninkielisellä lyhenteellä EPAC, Electrically Power Assisted Cycle) kuuluvat konedirektiivin 2006/42/EY ja 18 kuukauden kuluttua sovellettavan (20.1.2027 alkaen) koneasetuksen 1230/2023 piiriin.
Lisäksi sähköavusteisen polkupyörän sähkömoottoria pidetään osittain valmiina koneena (partly completed machinery), johon liittyy omia näkökohtiaan.
Perinteiset ”tavalliset” polkupyörät kuuluvat EU:n yleisen tuoteturvallisuusasetuksen 2023/988 (General Product Safety Regulation) piiriin. Polkupyöriin liittyvistä muista standardeista voit lukea tästä artikkelista.
EPAC = kone EU-lainsäädännössä
Sähköavusteisella polkupyörällä (puhekielessä usein ”sähköpyörä”) tarkoitetaan sähkömoottorilla varustettuja polkupyöriä, joissa moottori avustaa pyöräilyä vain poljettaessa. Liikennesääntöjen osalta sähköavusteinen polkupyörä rinnastetaan perinteiseen, pelkällä lihasvoimalla toimivaan polkupyörään.
Rajoituksia kuitenkin on sille, mikä katsotaan sähköavusteiseksi polkupyöräksi. Moottori(e)n yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho saa olla enintään 250 W ja avustuksen on loputtava 25 km/h nopeudessa. Jos toinen tai molemmat näistä rajoista ylittyvät (tai sähköavustus toimii ilman polkemista yli 6 km/h nopeudessa), kyseessä ei lainsäädännön näkökulmasta ole enää sähköavusteinen polkupyörä. Tällöin kuvaan saattavat astua mm. erilaiset vakuutuksiin, rekisteröintiin ja katsastuksiin liittyvät vaatimukset.
Yhdenmukaistettu C-tyypin standardi EN 15194:2017 + A1:2023 ”Cycles. Electrically power assisted cycles. EPAC Bicycles” tukee tätä luokitusta ja antaa testausmenetelmät koko järjestelmälle (runko, akku, ohjauselektroniikka, moottori). Komissio on kuitenkin asettanut tälle standardille rajoituksen EU:n virallisessa lehdessä julkaisemassa yhdenmukaistettujen standardien luettelossa, koska standardi ei käsittele tärinän aiheuttamia riskejä ja polkupyörän pyöräilijään aiheuttaman tärinän mittausta (konedirektiivin liitteen I kohdat 1.5.9 ja 3.6.3.1).
Moottori on “osittain valmis kone”
Kun sähköavusteiseen pyörään tarkoitettua moottoria myydään erillisenä komponenttina (esim. jälkiasennussarja), se ei vielä muodosta täysimääräistä konetta; siksi valmistaja liittää siihen EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksen sijasta liittämisvakuutuksen (Declaration of Incorporation). Asiakirja todistaa, että moottori täyttää konedirektiivin olennaiset terveys- ja turvallisuusvaatimukset niitä kohtia myöten, jotka voidaan osoittaa ennen kuin se rakennetaan pyöräksi.
Keskeisiä velvoitteita moottorin valmistajalle:
Velvoite | Selitys |
Riskinarviointi ja olennaiset turvallisuusvaatimukset | Mekaaninen lujuus, liikkuvien osien suojaus, ylikuormitussuoja, sähkö- ja paloturva |
Tekninen tiedosto | Piirustukset, laskelmat, testiraportit, vaatimustenmukaisuusmatriisi |
Asennus- ja käyttöohjeet | Kohdistettu polkupyörän valmistajalle/integroijalle |
Liittämisvakuutus | Liitetään moottorin mukaan; CE-merkkiä ei aseteta moottoriin konedirektiivin perusteella |
Milloin konedirektiivi ei koske moottoria?
Tilanne | Sääntely |
Moottorin jatkuva teho > 250 W tai avustus ilman polkemista yli 25 km/h | Pyörä luokitellaan L-luokan moottoriajoneuvoksi → tyyppihyväksyntäasetus (EU) 168/2013; koneasetus ei silloin kata ajoneuvoa eikä sen moottoria. |
Moottori myydään “varaosana” jo CE-merkitylle EPACille | Varaosaa ei katsota markkinoille saatettavaksi uutena koneena, jos sen speksi ja alkuperä on sama → konedirektiivin muodolliset asiakirjat eivät uusiudu, mutta turvallisuus- ja laatuvaatimukset säilyvät. |
Uusi koneasetus 2023/1230 – mitä muuttuu 2027?
Uutta koneasetusta sovelletaan 20.1.2027 alkaen ja edellä kuvatun kaltaiset sähköavusteiset pyörät kuuluvat asetuksen piiriin kuten konedirektiivinkin osalta. Koneasetuksen osalta huomioitavaa on mm.:
Kenen vastuulla on CE-merkintä?
Sähköavusteisen polkupyörän (EPAC) CE-merkintä
Yhteenveto
Sähköavusteinen polkupyörä on konedirektiivin tarkoittama kone ja sille on laadittava vaatimustenmukaisuusvakuutus ja siihen on kiinnitettävä CE-merkki. Erillisenä markkinoille saatettava EPAC-moottori on EU-koneasetuksen tarkoittama osittain valmis kone, jolle on laadittava liittämisvakuutus. Jos teho- tai nopeusrajat ylittävät säädetyt raja-arvot, kyseessä ei ole enää konedirektiivin mukainen kone, vaan siirrytään moottoriajoneuvojen tyyppihyväksyntäsääntelyyn.