01.10.2024
SFS-EN 1090-2:2018 +A1:2024 julkaistu suomenkielisenä 1.10.2024
Lue lisää
19.08.2024
Pääseminaari keskiviikkona 13.11.2024, klo 9.30–15.30.
Työpajat torstaina 14.11.2024, klo 9.00–15.00.
Paikka: Tampere-talo, Tampere
Turvallisen tekniikan seminaari on vuoden tärkein koneturvallisuusstandardoinnin tapahtuma, jossa saadaan tärkeää ajankohtaistietoa liiketoiminnan tueksi ja luodaan hyödyllisiä kontakteja muihin alan toimijoihin. Seminaari on koonnut merkittävimmät toimijat keskustelemaan jo 25 vuoden ajan.
EU:n koneasetusta aletaan soveltamaan vuoden 2027 tammikuussa ja sitä varten monia koneturvallisuusstandardeja on uusittava tai laadittava kokonaan uusia julkaisuja. Työsarka on erittäin suuri ja luultavasti vain osa standardeista ehditään uudistamaan 2027 alkuun mennessä. Kansainvälisenä etäpuheenvuorona kuulemme koneasetuksen vaikutuksista sekä koneturvallisuusstandardien uusintatyön tilanteesta Otto Görnemannilta (Saksa). Görnemann on A- ja B-tyypin koneturvallisuusstandardeja laativien komiteoiden ISO/TC 199 ja CEN/TC 114 puheenjohtaja.
Suomalainen standardointi täyttää tänä vuonna pyöreät sata vuotta. Johtaja Antti Karppinen kertoo SFS:n vaiheista, nykytilasta ja tulevaisuudesta. Suomessa laaditaan parhaillaan ensimmäistä kansallista standardointistrategiaa. Miten tämä vaikuttaa yrityksiin?
Konecranes toimii puheenjohtajana nosturistandardoinnissa. Kuulemme, miksi Konecranes päätti panostaa standardointiin, miten standardointiin osallistuminen on organisoitu Konecranesilla, miksi on strategisesti tärkeää osallistua tiiviisti standardointiin ja millaisia kokemuksia ensimmäisen vuoden aikana on saatu teknisen komitean johtamisesta.
Muina aiheina kuulemme katsauksia tutkimusmaailmasta, ergonomian hyödyntämisestä ja markkinavalvonnasta.
Tärkeitä A- ja B-tyypin standardeja uusitaan parhaillaan. Seminaaripäivän lopuksi käydään läpi työryhmien tilanne suomalaisten asiantuntijajäsenten raportoimana. Tämä tieto on tärkeää varautumisessa tuleviin tuotemuutoksiin.
Tänä vuonna järjestetään 3 erillistä työpajaa ja sinulla on mahdollisuus osallistua yhteen niistä. Paikkoja on rajoitetusti ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Koneturvallisuuden perusteiden tietämisestä on osallistujalle etua, mutta se ei ole välttämätöntä.
Työpaja 1: Konevalmistajan vastuut
Konevalmistaja vastaa koneidensa riskeistä ja turvallisuudesta niiden elinkaaren aikana, huomioiden viimeisintä tekniikkaa edustavat ratkaisut markkinoille saattamisen aikana. Koneiden käyttäjiä puolestaan velvoittaa markkina-alueen työsuojelulainsäädäntö ja mm. konevalmistajan ohjeet jäännösriskien hallinnasta.
Markkinoille saatetun koneen turvallisuuspuute voi johtaa huomattaviin seurauksiin, mikäli vahinko (henkilö ja/tai omaisuus) tapahtuu. Miten toimia vahingon sattuessa hallinnoiden tehokkaasti tuotevastuuseen liittyviä taloudellisia, yrityskohtaisia ja henkilökohtaisia seurauksia?
Tutustumme suunnittelu-, markkinointi- ja valmistusvirheiden kautta turvallisuuspuuteisiin ja tuottamuksellisuuteen sekä niiden aiheuttamiin riskeihin sekä korjaaviin toimenpiteisiin.
Työpajan aikana käydään keskustelua ja pohdintaa tuotevastuusta ja -turvallisuudesta eri markkina-alueilla, mukaan lukien EU, US ja Australia.
Työpajan vetäjät ovat Diana Maher (Legal Manager, Sandvik Oy) ja Jukka Pajuranta (Tuotevastuukonsultti).
Työpaja 2: Koneyhdistelmän riskinarvio
Työpajassa käsitellään koneyhdistelmän riskinarviointia painottaen tunnistamista ja vastuunjakoa eri toimijoiden välillä. Päivän aikana toteutetaan koneyhdistelmän riskinarviointi sen elinkaari huomioiden. Aiemmasta koneiden riskinarvioinnista ja standardin EN ISO 12100 tuntemuksesta on osallistujalle etua, mutta se ei ole välttämätöntä.
Työpajan vetäjät ovat Reetta Jokinen ja Sari Hissa. Molemmilla on vankka kokemus koneiden riskinarvioinnista.
Työpaja 3: Koneiden kyberturvallisuus
Kyberturvallisuuden hallinta koneiden turvallisuussuunnittelussa on noussut yhä tärkeämpään rooliin. Kyberturvallisuus on uusi olennainen turvallisuusvaatimus uudessa koneasetuksessa ja EU on lähiaikoina julkaisemassa kyberkestävyysasetuksen (CRA).
Koneiden kyberturvallisuutta koskevia standardeja on tähän mennessä julkaistu vasta muutamia. Asiaa koskeva B-tyypin standardi on parhaillaan laadittavana ja sen julkaisua on odotettava vielä ainakin vuoteen 2026. Sitä ennen valmistajien on sovellettava olemassa olevia standardeja.
Työpajassa perehdytään kyberturvallisuuteen koneturvallisuuden näkökulmasta.
Työpajan vetäjät julkaistaan myöhemmin.
Katso tarkempi ohjelma ja ilmoittaudu mukaan koneturvallisuuden ammattilaisten tapahtumaan!