19.08.2024

Turvallisen tekniikan seminaari 13.-14.11.2024

Pääseminaari keskiviikkona 13.11.2024, klo 9.30–15.30.

Työpajat torstaina 14.11.2024, klo 9.00–15.00. 

Paikka: Tampere-talo, Tampere

METSTAn perinteinen Turvallisen tekniikan seminaari järjestetään Tampere-talolla 13.-14.11.2024. Lähivuosina koneturvallisuuden standardoinnissa tapahtuu todella paljon. Taustalla vaikuttavat EUn uudet koneasetus ja kyberturvallisuusasetus, joille ollaan laatimassa uusia yhdenmukaistettuja standardeja tai uudistamassa olemassa olevia.

Pääseminaarin sisällöistä:

EU:n koneasetusta aletaan soveltamaan vuoden 2027 tammikuussa ja sitä varten monia koneturvallisuusstandardeja on uusittava tai laadittava kokonaan uusia julkaisuja. Työsarka on erittäin suuri ja luultavasti vain osa standardeista ehditään uudistamaan 2027 alkuun mennessä. Kansainvälisenä etäpuheenvuorona kuulemme koneasetuksen vaikutuksista sekä koneturvallisuusstandardien uusintatyön tilanteesta Otto Görnemannilta (Saksa). Görnemann on A- ja B-tyypin koneturvallisuusstandardeja laativien komiteoiden ISO/TC 199 ja CEN/TC 114 puheenjohtaja.

Suomalainen standardointi täyttää tänä vuonna pyöreät sata vuotta. Johtaja Antti Karppinen kertoo SFS:n vaiheista, nykytilasta ja tulevaisuudesta. Suomi on aktiivinen monella standardointirintamalla. METSTAlla viimeisin iso harppaus on vastuunotto eurooppalaisesta nosturistandardoinnista. Seminaarissa kuulemme, miksi on strategisesti tärkeää osallistua tiiviisti standardointiin ja millaisia kokemuksia ensimmäisen vuoden aikana on saatu teknisen komitean johtamisesta.

Muina aiheina kuulemme katsauksia tutkimusmaailmasta, ergonomian hyödyntämisestä ja markkinavalvonnasta.

Tärkeitä A- ja B-tyypin standardeja uusitaan parhaillaan.  Seminaaripäivän lopuksi käydään läpi työryhmien tilanne suomalaisten asiantuntijajäsenten raportoimana.

Työpajat

Tänä vuonna järjestetään 3 erillistä työpajaa ja sinulla on mahdollisuus osallistua yhteen niistä. Paikkoja on rajoitetusti ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Koneturvallisuuden perusteiden tietämisestä on osallistujalle etua, mutta se ei ole välttämätöntä.

Työpaja 1: Konevalmistajan vastuut

Konevalmistaja vastaa koneidensa riskeistä ja turvallisuudesta niiden elinkaaren aikana, huomioiden tekniikan kehitys markkinoille saattamisen aikana. Koneiden käyttäjiä puolestaan velvoittaa markkina-alueen työsuojelulainsäädäntö ja mm. konevalmistajan ohjeet jäännösriskien hallinnasta.

Markkinoille saatetun koneen turvallisuuspuute voi johtaa huomattaviin seurauksiin, mikäli vahinko (henkilö ja/tai omaisuus) tapahtuu. Miten toimitaan vahingon sattuessa niin, että voidaan minimoida tuotevastuuseen liittyviä seurauksia taloudellisesti, henkilökohtaisesti ja yrityksen maineen huomioiden?

Tutustumme suunnittelu-, markkinointi- ja valmistusvirheiden kautta turvallisuuspuutteisiin ja niiden aiheuttamiin riskeihin sekä korjaaviin toimenpiteisiin.

Käymme pajan aikana keskustelua ja pohdintaa tuotevastuusta ja -turvallisuudesta eri markkina-alueita koskien, mukaan lukien EU, USA ja Australia.

Työpajan vetäjät ovat Diana Maher (Legal Manager, Sandvik Oy) ja Jukka Pajuranta (Tuotevastuukonsultti).

Työpaja 2: Koneyhdistelmän riskinarvio

Työpajassa käsitellään koneyhdistelmän riskinarviointia painottaen tunnistamista ja vastuunjakoa eri toimijoiden välillä. Päivän aikana toteutetaan koneyhdistelmän riskinarviointi sen elinkaari huomioiden. Aiemmasta koneiden riskinarvioinnista ja standardin EN ISO 12100 tuntemuksesta on osallistujalle etua, mutta se ei ole välttämätöntä.

Työpajan vetäjät ovat Reetta Jokinen ja Sari Hissa. Molemmilla on vankka kokemus koneiden riskinarvioinnista.

Työpaja 3: Koneiden kyberturvallisuus

Kyberturvallisuuden hallinta koneiden turvallisuussuunnittelussa on noussut yhä tärkeämpään rooliin. Kyberturvallisuus on uusi olennainen turvallisuusvaatimus uudessa koneasetuksessa ja EU on lähiaikoina julkaisemassa kyberkestävyysasetuksen (CRA).

Koneiden kyberturvallisuutta koskevia standardeja on tähän mennessä julkaistu vasta muutamia. Asiaa koskeva B-tyypin standardi on parhaillaan laadittavana ja sen julkaisua on odotettava vielä ainakin vuoteen 2026. Sitä ennen valmistajien on sovellettava olemassa olevia standardeja.

Työpajassa perehdytään kyberturvallisuuteen koneturvallisuuden näkökulmasta.

Työpajan vetäjät julkaistaan myöhemmin.

Katso tarkempi ohjelma ja ilmoittaudu mukaan koneturvallisuuden ammattilaisten tapahtumaan!

RSS Feed

Lue myös